Buildit AS

View Original

Bli en bedre kalkulatør på kalkyler innen bygg og anlegg

Hva er kalkulasjon?  

Kalkulasjon handler om å beregne hva et bygg- og anleggsprosjekt vil koste, og hva man vil tjene på prosjektet. Du kan kalkulere alt fra store byggeprosjekter som enebolig, skoler, sykehus og kaianlegg, til småjobber som å bytte en dør eller legge parkett i ett rom.  

En kalkyle kan være både enkel og kompleks. De som kalkulerer i dag bruker gjerne et excel eller word med manuell prisbank basert på tidligere erfaringer eller et kalkylesystem som må installeres på PC. På denne måten kan det bli utfordrende å holde seg oppdatert på markedets prisstigninger samt å få med seg alle kostnader forbundet med prosjektet. Derfor mener vi at det er helt nødvendig med gode verktøy og hjelpemidler for å sikre gode prisestimater og beskrivelser av prosjektet. Slike verktøy er med på å legge grunnlaget som skal sikre deg lønnsomhet i dine prosjekt. 

 

Hvorfor er kalkulasjon viktig? 

Vi liker å si at kalkulasjonen er essensen av ditt byggeprosjekt. For en byggherre er det avgjørende å vite hvor mye prosjektet koster og hva det inneholder. Entreprenøren vil vite forskjellen på selvkost og salgspris, altså hvor mye fortjeneste du sitter igjen med til slutt.  

Å kalkulere byggeprosjektet nøyaktig vil gir både deg som utfører prosjektet og kunden bedre oversikt. Gjennom kalkulasjonen vil du kunne se alle kostnader i et byggeprosjekt, legge på egen fortjeneste og dermed fastsette salgspris til kunden. 

 
Hvordan kalkulere bygg- og anleggsprosjekt? 

Det aller viktigste å tenke på når du skal kalkulere, er å fastslå de riktige kostnadene. Da må du først bestemme hvilket arbeid du selv skal utføre og hvilket arbeid du vil leie inn fra andre leverandører. 

Det er et skille mellom direkte kostnader og indirekte kostnader. De direkte kostnadene er kostnader som er direkte knyttet til byggeprosjektet dere skal gjennomføre. Dette er blant annet materialkostnader, lønnskostnader og kostnader knyttet til underleverandører. De indirekte kostnadene oppstår uavhengig om dere har et byggeprosjekt pågående eller ikke. Strøm, leie av kontor, bil, forsikringer og andre administrative kostnader er alle indirekte kostnader. 

Hva er bidrags- eller selvkostkalkyle? 

Det finnes flere måter å kalkulere, enten ved bidragsmetoden eller ved selvkostmetoden, som er den vanligste metoden. 

  • Bidragsmetoden: Når man kalkulerer innen bygg er det viktig å finne ut av hvor stort dekningsbidraget er. Dekningsbidraget er salgsprisen din minus de direkte kostnadene. Med andre ord er dekningsbidraget det du sitter igjen med, som brukes til å dekke fortjeneste og faste kostnader.  

  • Selvkostmetoden: Ved bruk av denne metoden finner man bedriftens selvkost ved å regne sammen alle kostnadene en har, altså både direkte og indirekte kostnader. Når man har regnet ut selvkosten, legges det på fortjeneste for å finne salgspris. Dette settes gjerne opp punktvis i en selvkostkalkyle, hvor det enkelt regnes ut slik: 

    Direkte kostnader + Indirekte kostnader = Selvkost 

    Selvkost + Fortjeneste = Salgspris 

Uavhengig av om du benytter deg av bidragsmetoden eller selvkostmetoden er det enkelte ting som er svært viktig å huske på. Nemlig nøyaktigheten av materialkostnadene. Det er svært viktig med nøyaktige prislister for å sørge for riktig materialkost. Mange i bransjen liker å bruke Excel til å kalkulere, men sliter med føre opp disse manuelt på grunn av store utfordringer med blant annet stadig endringer i prislister. Så hvordan skal en egentlig bli klok på kalkulasjon? 

Normen for bransjen i dag er at man skal kalkulere frem til at du sitter igjen med ca. 10% fortjeneste etter endt prosjekt. Derfor er det viktig å få med seg alle kostnadene. 

Glemte kostnader

Når du fører kostnader i en kalkyle, er det viktig å få med alt. Når du kalkulerer bygg er det lett å fokusere for mye på kostnadene knyttet til byggingen. Det vil si materialer som skal benyttes, lønn for egne arbeider og underentrepriser. Svært mange glemmer at det også er mye arbeid før, under og ved endt byggeprosjekt. Dette er faktorer som prosjektering, rydding og rengjøring etter egne arbeider, vernerunder og annet HMS-arbeid, transport, nedrigging av stillas osv. .

Dette arbeidet krever tid og kan lett overses i begynnelsen av prosjektet. Om en glemmer dette vil en etterkalkyle avdekker at prosjektet ikke var like lønnsomt som man først trodde. 

10 tips til kostnader som er lett å glemme: 

  • Svinn. Ikke beregn eksakt forbruk av materiale. Det er viktig at man legger inn svinn for å få med alt av materialer.  

  • Ta høyde for at det totale tidsforbruket antagelig er høyere enn det de spesifikke oppgavene tilsier.

  • Legg inn hva som faktisk må gjøres. For eksempel: Jobben er å male veggen, men har du husket montering av stillas, skraping og vasking?

  • Egne transport og vareleveranser. Kostnadene forbundet med at du kjører til og fra byggeplassen hver dag bør legges inn i prosjektkostnadene.

  • Verktøy, slitasje av verktøy, innkjøp av spesialverktøy og service på blader, stål osv. som brukes i prosjektet er lett å glemme.  

  • Festemidler. Det er overaskende store kostnader forbundet med lim, spiker, skruer, plugger o.l. som går med i et standard byggeprosjekt. Man tar gjerne spiker som ligger i bilen eller på eget varelager til neste prosjekt.  

  • Avfallshåndtering, containerleie og transport av avfall er en annen viktig kostnadsfaktor. 

  • Sikkerhet, Helse og arbeidsmiljø (SHA), eller HMS som det også heter. 

  • Rigg (opp- og ned rigg) og drift av byggeplass. 

  • Driftskostnader som kontorholdskostnader, bildrift, forsikringer, lønns- og prisstigninger osv.

Vi anbefaler at en minimum har 15% påslag på kalkulert pris som legges til som andre prosjektkostnader knyttet til prosjektet. Det vil si at et prosjekt på kr 100 000 bør som huskeregel ha en tilleggskostnad på kr 15 000 som går til “andre prosjektkostnader”. Dette påslaget vil selvfølgelig også variere basert på størrelsen til prosjektet. 

 

Hvordan kalkulere bygg enkelt, smart og nøyaktig? 

For å bli mer nøyaktig og spare tid, bør en ta i bruk et kalkulasjonsverktøy. Et kalkulasjonsprogram rettet mot bygg- og anleggsbransjen vil gi en mer effektiv og tidssparende kalkulasjon, hvor alt er oversiktlig, nøyaktig og mer tilpasset markedets prisnivå. Dette bidrar til at du slipper å bruke tid på rotete «hjemmelagde» kalkulasjonsmaler som er utarbeidet i Excel, men som ikke er tilpasset ditt prosjekt.

Vårt kalkulasjonsprogram mycalc er et resultat av mange år med utvikling basert på et stort fagmiljø, både internt og med bistand fra våre kunder. mycalc er tilrettelagt slik at det skal være enkelt å ta i bruk, enten du er nybegynner eller ekspert innen kalkulasjon. Kalkulasjonssystemet kan brukes til nybygg, riving, rehabilitering, ombygging, skadesaker og mye mer. 

Systemet har en stor prisbank som oppdateres flere ganger i året, slik at du får de rette prisene til enhver tid. Dersom du har egne prislister fra dine materialleverandører, kan dette enkelt importeres inn i mycalc slik at du kan lage en tilpasset kalkyle til ditt bygg- eller anleggsprosjekt. 

Å kalkulere i mycalc er tidssparende, effektivt og bidrar til at dine byggeprosjekter får nøyaktige prisestimater helt fra start! Kalkulasjonsprogrammet støtter dessuten standarer som NS3451, NS3420, NS3459 med fler.

For mer informasjon kan du booke en uforpliktende visning nedenfor: 

See this form in the original post

Vi gleder oss til å hjelpe deg på veien videre!  

Ta gjerne kontakt med oss ved bistand i forbindelse med dine kalkulasjoner, kanskje det blir en lønnsom prat?